Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejsme rasisti, jen máme své zkušenosti

Vím, že článků na toto téma bylo napsáno mnoho. Já se tu nechci pouštět do žádných úvah. Chci uvést jen pár svých postřehů a osobních zkušeností. Nehledejte v tom rady ani žádné návody, jak „to“ řešit.

Mezi spolužáky mých dětí, patří  Vietnamci i Cikáni. Nikdy, co vím, nevznikly mezi dětmi žádné spory ohledně příslušnosti k té či oné etnické skupině. Nerozlišují mezi sebou rasovou příslušnost. Jsou to jen kamarádi a spolužáci. 

Cikánské děti posílají jejich rodiče do školy sami od sebe. Nepotřebují nad sebou dozor sociálních pracovnic. Na třídních schůzkách se aktivně zapojují a zajímají se o dění ve škole. Spolupracují s třídní učitelkou a společně hledají řešení, jak své dítě co nejlépe připravit do vyučovacích hodin. K tomu jim nepomáhá žádná „rádobyhumanitární romská“ organizace. Nepotřebují vodit za ruku a už vůbec nepotřebují, aby je někdo učil, jak slušně žít. 

Vietnamské děti patří všeobecně k těm pilnějším žákům. Mají výborný prospěch a téměř žádné kázeňské prohřešky. Jsou rodiči přísně vedeni k poslušnosti, uctivosti a hlavně je jim vštěpováno, že vzdělání je jednou z nejdůležitějších věcí. 

Když mi moje maminka jednou řekla, že si syn může dovézt na prázdniny kamaráda, ani na chvíli jsem nezaváhala, kdo by to měl být. Aby se mí rodiče nezbláznili ze dvou raubířů a neutrpěli šok ze slovníku synových kamarádů (přestože jsou jinak moc fajn), naši nabídku na prázdniny dostal Huy. Kluk slušný a zdvořilý. Že je to Vietnamec? No a co? Moje rodina v tomhle  rozdíly nedělá. A já hodnějšího kluka neznám. 

V okolí mého bydliště je mnoho vietnamských rodin. Nevím o nikom, kdo by se soužitím s nimi měl sebemenší problém. Jsou slušní, nehluční a pořádní. A vždycky zdraví už z dálky. Každý se s nimi rád zastaví a povykládá. 

Před šesti lety se k nám do ulice přistěhovala cikánská rodina. Byli to lidé patřící k té slušné menšině. Přesto…. Ulice pro ně byla pouze větším obývákem. Rádio s nimi poslouchalo celé okolí. Vystoupit z auta a zazvonit na domovní zvonek byl pro ně neuvěřitelný problém. Proč by to dělali, když mají v autě klakson, který tak pekelně dobře řve. A že je půlnoc, nebo pět hodin ráno? Koho to zajímá? Vaše podezdívka s plotem u domu už nejsou jen vaše. Už patří i cikánským dětem. Dobře se na tom sedí a ještě lépe se po tom leze. Domluva působila vždy jen pár minut. A jejich rodinné sešlosti? Kapitola sama pro sebe. To si říkáte, že delší víkend jste ještě nezažili a těšíte se až v pondělí ráno nastoupíte do pracovního procesu ve své milované „kolbence“.

Když se před dvěma lety tahle „naše“ cikánská rodina stěhovala do jiných končin naší krásné vlasti, šli jsme to oslavit. 

Pracuji v oblasti, která je nechvalně proslavená cikánským obyvatelstvem. Když jsem svým známým říkala o tomhle novém zaměstnání, nikdo kupodivu neřekl: „Jé, ty se máš, že jsi sehnala tuhle dobrou práci.“ Všichni mě litovali do jakých končin jsem se to dostala a jestli nebudu mít strach dojíždět.

Využívám služeb MHD. Revizora jsem v těchhle končinách zažila jen jednou, přestože jinde po městě jich jezdí mraky. A tento revizor byl v doprovodu tří policistů.Po ulicích se tu prochází nejen místní cikáni, ale také se tu scházejí nejznámější cikánští kapsáři z města.

Firma, ve které pracuji, byla před půl rokem vykradena. Hádejte kým? Zloděje viděla paní, která tu bydlí. Kontakt na sebe nechtěla dát. Bála se, že by se jí mohlo něco stát, kdyby se rozneslo, že to ona kontaktovala policii. 

Několikrát se mi stalo, že za mnou do práce přišla Cikánka s Cikánem a se slovy: „Paní, dajte mi razítko, že u vás nemůžu dělat.“ se dožadovali potvrzení do ušmudlaného deníčku pro jakýsi úřad. Když jsem se jich zeptala, jak mohou vědět, že pro ně nemám práci, začali se ošívat. A když jsem řekla, že bych pro ně práci měla, řekli, že práci nechtějí, že chtějí jen to razítko. 

Asi před měsícem jsem se já sama zařadila do škatulky – okradená. Při návratu z práce, za bílého dne v tramvaji, mi Cikán strhnul z krku řetízek s křížkem. Nechala mi ho před lety dělat moje, dnes již zesnulá, babička ze svého snubního prstenu. Cikán si počkal, až dá řidič zvukový signál, že zavírá dveře a v ten moment ke mně přiskočil, okradl mě a vyskočil z tramvaje. Přesně tuhle stejnou situaci, na stejné tramvajové zastávce (troufla bych si tvrdit, že i se stejným Cikánem), jsem zažila již o tři měsíce dříve. Jen okradená jsem nebyla tenkrát já, ale starší paní. Nikdo z cestujících ani v jednom případě nepomohl. Báli se. V tramvaji byla totiž převaha Cikánů. 

Jindy jsem byla svědkem toho, jak Cikán, asi devítiletý, se vrhnul na paní jdoucí přede mnou a snažil se jí z ruky vytrhnout telefon. 

Znám slušné Cikány, ale znám také ty špatné. A těch je, bohužel, mnohonásobně víc. Proto, když jdu po městě a blíží se jakýkoliv Cikán, automaticky si kabelku přitisknu pevně k tělu a průběžně si kontroluji kapsy. V životě mě nenapadlo hlídat si kabelku, když kolem mě procházel Vietnamec.

Já Cikány soudit nebudu. Nemusím. Oni odsoudili sami sebe svými činy. Ona totiž akce vyvolává reakci. 

Jak jsem již řekla na začátku. Nenabízím žádnou radu. Tohle jsou jen mé zkušenosti. Tohle jsou má fakta.

Autor: Andrea Jamborová | středa 24.10.2007 10:00 | karma článku: 35,12 | přečteno: 2125x
  • Další články autora

Andrea Jamborová

Ať žije Halloween, Dušičky už nefrčí…

Tak nevím, jsme pořád ještě Česká republika, nebo už jsme předměstí Ameriky? Když se tak dívám kolem sebe, mám dojem, že spíš to druhé.

1.11.2019 v 11:15 | Karma: 37,25 | Přečteno: 1203x | Diskuse| Společnost

Andrea Jamborová

Nechovej se jako debil...

Znáte to. Vidíte nějakou situaci a hned vás k ní napadne filmová hláška. Není člověka, aby si alespoň jednu nepamatoval.

28.6.2017 v 8:46 | Karma: 21,13 | Přečteno: 1244x | Diskuse| Ostatní

Andrea Jamborová

Už víme? Leda kulový…..

Každý se v životě protloukáme, jak umíme. Někdy to jde líp, někdy hůř. Přijímáme výzvy, vyhýbáme se pádům. Myslíme si, že jsme na vrcholu a přitom mnohdy netušíme, že se právě řítíme střemhlav dolů.

20.10.2014 v 14:26 | Karma: 11,82 | Přečteno: 638x | Diskuse| Ostatní

Andrea Jamborová

Vejdi a neuškoď !

Velká hmyzí hostina, aneb všechno je jednou poprvé. A nebo snad ne?! Náhodou jsem se dostala k letáčku, který lákal na ukázku přípravy jídel z čerstvého hmyzu a současně i jeho konzumací. Vždycky jsem byla zvědavá jak takové „laskominy“ chutnají a tak jsem neváhala ani chvíli. Mí známí sice protáčeli oči i žaludky, když jsem je lákala ať se přidají, ale to mě rozhodně neodradilo. Konec konců, když jsem byla malé dítě, ledacos jsem nepozorovaně do žaludku propašovala a pochybuji, že bych při tomto průzkumu vynechala brouky, žížaly a kdoví co ještě. Takže s heslem „co se v mládí naučíš, na stará kolena jako když najdeš“ jsem do toho šla a rozhodně nelitovala.

29.2.2012 v 8:23 | Karma: 13,52 | Přečteno: 981x | Diskuse| Společnost

Andrea Jamborová

Říkám hlad, myslím chlast

Bezdomovci se stali součástí našich měst ať se nám to líbí, nebo ne. Řečeno slovy klasika : Můžeme o tom diskutovat, můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat.

2.2.2011 v 10:53 | Karma: 29,51 | Přečteno: 2207x | Diskuse| Brno
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika

5. května 2024

Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...

Nová vlna podvodů. Vyluxovaným účtem to nekončí, přeprodávají se osobní data

5. května 2024

Premium Kyberzločinu dlouhodobě přibývá, v Česku se s končící lhůtou pro daňová přiznání podvodníci...

Životní prostředí v Československu patřilo k nejhorším na světě, líčí vědec

5. května 2024

Premium V roce 1989 se stal vůbec prvním ministrem životního prostředí. Profesor Bedřich Moldan patří mezi...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

  • Počet článků 84
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3050x
Občas sluníčko, občas mraky.