Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nevidomé setkání

  Před lety mě náhoda svedla dohromady s dívkou, která ve svých osmi letech po úrazu zcela oslepla. Pomoci ji mohla k alespoň částečnému zraku operace v zahraničí. Minulý režim ji ale tenkrát nedal povolení k vycestování. Člověk by řekl, jak jednoduše šel někomu zmršit život. To ale neplatilo pro ni.

Jako dítě se se svým osudem vypořádala a vyrovnala dobře. Jako by si řekla, že teď teprve všem ukáže s kým mají tu čest.

Její píle a vytrvalost ji zavedly až na pražskou konzervatoř, kde studovala hru na klavír. Ve volných chvílích ji vodil kamarád na výstavy obrazů.

„ No počkej, vždyť jsi říkala, že nic nevidíš."

„ Nevidím. Ale on mi ty obrazy a barvy na nich dovede tak krásně popsat, že si je umím představit. Já si ty barvy totiž pamatuji. Když jsem byla malá, moc ráda jsem kreslila. A to mi pomohlo uchovat si na ně vzpomínku."

Ze začátku mi bylo hloupé se ptát na věci související s jejím postižením. Přece jen jsem si říkala, abych se jí nedotkla třeba nevhodnou otázkou. Ale ona o všem mluvila naprosto bez zábran.

Přála bych vám setkání s ní. Je to člověk z kterého vyzařuje tolik optimismu a energie, až jsem si říkala, kde to v sobě všechno bere. Zářila jako sluníčko. O věcech, se kterými se musí každý den potýkat, mluvila s takovým nadhledem a lehkostí. Těch překážek co musí denně překonávat je na deset lidí moc. A přece si nestěžovala. Říkala, že to bere jak to jde. Při jejích slovech mě napadlo - a já že mám nějaké problémy? Co vlastně neustále řeším? Ne, proti ní žiji naprosto pohodový život. Napadlo mne, že z nás dvou jsem tím nevidomým byla já. Ač s handicapem, viděla svýma očima mnohem víc.

Musím říct, že za těch pár hodin našeho jediného setkání do mě napumpovala neuvěřitelnou sílu, radost a nesmírnou pohodu.

Ta euforie ve mne ještě nějaký čas zůstala. Potom se vše pomalu začalo vracet do starých kolejí. Moje obyčejné, každodenní starosti. Můj normální „obyčejný" život.

A vlastně jsem ráda za život jaký mám. Nevyměnila bych ho za nic na světě. Přestože na něj čas od času „remcám", je můj a mám ho ráda. Ale hlavně v něm vidím. Je přece na co se koukat.

Jen někdy, když nevím kudy kam a zapomenu vidět to krásné kolem sebe, zavřu oči a zavolám:

„Ahoj holka, dnes potřebuju, abys mi řekla, jak je život krásnej."

 

Autor: Andrea Jamborová | pátek 1.2.2008 11:10 | karma článku: 31,15 | přečteno: 2682x
  • Další články autora

Andrea Jamborová

Ať žije Halloween, Dušičky už nefrčí…

Tak nevím, jsme pořád ještě Česká republika, nebo už jsme předměstí Ameriky? Když se tak dívám kolem sebe, mám dojem, že spíš to druhé.

1.11.2019 v 11:15 | Karma: 37,25 | Přečteno: 1203x | Diskuse| Společnost

Andrea Jamborová

Nechovej se jako debil...

Znáte to. Vidíte nějakou situaci a hned vás k ní napadne filmová hláška. Není člověka, aby si alespoň jednu nepamatoval.

28.6.2017 v 8:46 | Karma: 21,13 | Přečteno: 1243x | Diskuse| Ostatní

Andrea Jamborová

Už víme? Leda kulový…..

Každý se v životě protloukáme, jak umíme. Někdy to jde líp, někdy hůř. Přijímáme výzvy, vyhýbáme se pádům. Myslíme si, že jsme na vrcholu a přitom mnohdy netušíme, že se právě řítíme střemhlav dolů.

20.10.2014 v 14:26 | Karma: 11,82 | Přečteno: 638x | Diskuse| Ostatní

Andrea Jamborová

Vejdi a neuškoď !

Velká hmyzí hostina, aneb všechno je jednou poprvé. A nebo snad ne?! Náhodou jsem se dostala k letáčku, který lákal na ukázku přípravy jídel z čerstvého hmyzu a současně i jeho konzumací. Vždycky jsem byla zvědavá jak takové „laskominy“ chutnají a tak jsem neváhala ani chvíli. Mí známí sice protáčeli oči i žaludky, když jsem je lákala ať se přidají, ale to mě rozhodně neodradilo. Konec konců, když jsem byla malé dítě, ledacos jsem nepozorovaně do žaludku propašovala a pochybuji, že bych při tomto průzkumu vynechala brouky, žížaly a kdoví co ještě. Takže s heslem „co se v mládí naučíš, na stará kolena jako když najdeš“ jsem do toho šla a rozhodně nelitovala.

29.2.2012 v 8:23 | Karma: 13,52 | Přečteno: 981x | Diskuse| Společnost

Andrea Jamborová

Říkám hlad, myslím chlast

Bezdomovci se stali součástí našich měst ať se nám to líbí, nebo ne. Řečeno slovy klasika : Můžeme o tom diskutovat, můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat.

2.2.2011 v 10:53 | Karma: 29,51 | Přečteno: 2207x | Diskuse| Brno
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Vyšetřování výbuchu ve Vrběticích bylo extrémně rozsáhlé a náročné, řekl Rakušan

29. dubna 2024  12:20,  aktualizováno  13:09

Přímý přenos „Je prokázáno, že oba výbuchy provedli příslušníci ruské zpravodajské služby GRU. Jejich motivem...

Neodstoupím, řekl Sánchez po kauze manželky. Zlepšeme politickou kulturu, vyzval

29. dubna 2024  12:41

Španělský premiér Pedro Sánchez oznámil, že demisi nepodá. Zvažoval ji s ohledem na kauzu, v níž je...

Za výbuchy ve Vrběticích stojí Rusko. NCOZ kvůli nespolupráci kauzu odložila

29. dubna 2024  11:12,  aktualizováno  12:31

Kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) odložili případ výbuchů skladů...

Většina práv jako u manželů a přiosvojení dětí. Pavel podepsal zákon o svazcích LGBT+

29. dubna 2024  12:07

Stejnopohlavní páry budou moci od příštího roku uzavírat partnerství s většinou práv, jaká mají v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 84
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3050x
Občas sluníčko, občas mraky.